اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

به گفته تمام متخصصان جراحی پستان ، آگاهی زنان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد . ماه اکتبر به عنوان ماه جهانی اطلاع‌ رسانی درباره سرطان سینه انتخاب شده است . در طول ماه اکتبر بسیاری از افراد در تلاش هستند تا برای افزایش آگاهی متمرکز بر سرطان سینه متحد شده و نهاد های بین المللی و مللی زیادی جهت بالا بردن سطح آگاهی زنان و البته آقایان در این زمینه ، تلاش می کنند . روبان صورتی همچنین نماد بین‌ المللی آگاهی‌ بخش درباره سرطان سینه است . در این مقاله به ذکر نکاتی جهت افزایش آگاهی بانوان درباره سرطان سینه می پردازیم

سرطان سینه شایع‌ ترین نوع سرطان در بین زنان است و سالیانه بر زندگی ۲٫۱ میلیون زن در جهان تأثیر می‌ گذارد . همچنین سرطان سینه دومین علت اصلی مرگ و میر در میان زنان است .

در حال حاضر شیب درمان سرطان در کشورهای پیشرفته به سمت بالا می‌ رود در حالی که در کشور هایی مانند ایران وضع این گونه نیست . علت این امر ، عدم دسترسی به شیوه‌ های جدید درمانی و دارو های جدید نیست . مشکل ما در تشخیص به موقع است . در واقع ، بیمار دیر به پزشک مراجعه می کند . اگر بیمار در مرحله اول سرطان به پزشک مراجعه کند حتی در بسیاری از اوقات نیاز به شیمی درمانی هم ندارد . افزایش احتمال زنده ماندن پس از ابتلا به سرطان سینه ، یک فرمول بیشتر ندارد و آن هم تشخیص به موقع است . به همین منظور بیشتر تلاش ها در طول ماه آگاهی رسانی نسبت به سرطان سینه ، تشویق به انجام معاینات بالینی پستان ، ماموگرافی ، سونوگرافی و … است .

علائم و تشخیص سرطان پستان

احساس توده در پستان ، ترشح همراه با خونریزی از نوک پستان و درد پستان از مهم ترین علائم سرطان سینه هستند ؛ البته تغییر در اندازه یا شکل پستان ، به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک پستان ها با قرمزی و جوش در اطراف نوک پستان ، کشیده شدن پوست پستان ، زخم و تورم و ایجاد ورید های واضح روی پستان و تورم بازو از علائمی هستند که ممکن است در سرطان سینه ظاهر شوند .

همواره راه اول در تشخیص سرطان سینه، معاینه سینه توسط خود فرد است . بسیار توصیه می‌ شود معاینه سینه در روز آخر قاعدگی و در زیر دوش حمام که سینه لغزنده‌ تر است انجام شود .

 

ماموگرافی سالانه در زنان بالای ۳۵ سال ، خود آزمایی ماهیانه پستان بعد از سن ۲۰ سالگی ، معاینه بالینی پستان توسط پزشک در زنان ۲۰ تا ۴۰ سال به صورت هر ۳ سال و در زنان بیش از ۴۰ سال به صورت سالانه ، بسیار مهم است و تاثیر قابل توجهی در تشخیرعایت چه نکاتی ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد؟

اگرچه برخی ریسک فاکتور ها مانند سابقه خانوادگی قابل تغییر نیستند ، ولی با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می توان ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد .

نوشیدن الکل را محدود کنید ، زیرا حتی مقادیر کم الکل نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌ دهد .

سیگار نکشید ، شواهد حاکی از ارتباط بین سیگار کشیدن و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه است ، به ویژه در زنان یائسه .

وزن خود را کنترل کنید ، اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌ دهد . این امر به ویژه در مواردی اتفاق می‌ افتد که چاقی در سنین بالاتر ، به ویژه پس از یائسگی رخ دهد .

تحرک می‌ تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک و شما را از سرطان دور کند .

میزان و مدت‌ زمان هورمون‌ درمانی را محدود کنید .

مصرف یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد .رژیم غذایی با چربی بالا ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد .

دوری از استرس و اضطراب هم نقش موثری در ‌کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه دارد .

در پایان هر چه درباره سرطان سینه اطلاع رسانی شود ، همچنان لازم است بيشتر درباره آن آگاهی داد. با دیدن روبان صورتی رنگ ، به یاد آزمایش های هر ساله ، سونوگرافی ، ماموگرافی ، معاینه شخصی و … افتاده و سایر زنان را نیز به انجام این دوره های غربالگری سرطان سینه تشویق کنید . این تنها راه نجات و زنده ماندن در صورت ابتلا به سرطان سینه به عنوان دومین سرطان کشنده در جهان است .

منبع :سایت دکتر سید محمد رضا حکیمیان