سخن بنیانگذار موسسه مهیار به مناسبت هفته سرطان – 1400

سخن بنیانگذار موسسه مهیار به مناسبت هفته سرطان – 1400

سخن بنیانگذار موسسه مهیار به مناسبت هفته سرطان – 1400

سخن بنیانگذار موسسه مهیار به مناسبت هفته سرطان

با درود
اگر درد را حس کردی، زنده ای ولی اگر درد دیگران را حس کردی، انسانی
چه خوبه انسان باشیم که بتوانیم تجربه همدلی با دردمندان را کسب نماییم.
سازمان بهداشت جهانی چهارم فوریه هر سال را که سال جاری مصادف با پانزدهم بهمن است به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری نموده است تا توجه مسولان کشورها، متولیان امور بهداشت و درمان، متفکرین جامعه مدنی، فرهیختگان، ارباب رسانه ها، شبکه های اجتماعی، خیرین و نیکوکاران و دیگر آحاد جامعه را به این بیماری بسیار خطرناک جلب نماید، بیماری که دومین علت مرگ و میر انسانها بعد از بیماری های قلبی و عروقی میباشد.
در ایران از هشتم تا پانزدهم بهمن ماه به مناسبت هفته سرطان برای اطلاع رسانی و پیشگیری از سرطان کمپین ها، و مراسم های متعددی توسط وزارت بهداشت و آموزش و پزشکی و تشکل های غیر دولتی از جمله شبکه سرطان و موسسه های خیریه حوزه سرطان برگزار می شود که از عموم رسانه ها، بخصوص رسانه ملی انتظار می رود با اطلاع رسانی عمومی سهم خود را در این مهم به انجام رساند، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اعلام نموده که در جهان سالیانه بیست میلیون نفر به بیماری سرطان مبتلا می شوند که حدود ده میلیون آنها فوت می کنند.
دکتر مطلق رئیس اداره مبارزه با سرطان می گوید در ایران سالیانه حدود (112) یکصد و دوازده هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا می شوند که در صورت تشخیص زود هنگام، بیشتر آنها قابل درمان هستند و اضافه می کند، بیماری سرطان در کشور رو به افزایش است به طوری که در پانزده سال آینده هشتاد درصد مرگ و میرها در رابطه با سرطان خواهد بود.
شوربختانه در کشور ما بیماری سرطان با وجود تلفات انسانی بسیار بالا و هزینه های غیرقابل تامین برای مبتلایان و بستگان توسط مسولان وزارت بهداشت و درمان به عنوان یکی از بیماری های خاص به رسمیت شناخته نشده است. سازمان های بیمه گر هم هزینه های سرطان که بسیار بالا می باشد و شامل نسخه های چند میلیونی می شود را به عهده نمی گیرند، در حالی که هیچ فرد بیماری در شرایط معمول قادر به تامیین هزینه های درمان این بیماری نیست و این به معنی فروش هر آنچه که دارایی قابل فروش است و در نهایت اخذ وام بانکی، قرض از بستگان، آشنایان در شرایطی که امید به درمان کم و وقوع مرگ در اثر این بیماری بسیار بالا می باشد. از سوی دیگر وقتی دهک های پایین جامعه که تعدادشان روبه افزایش است، شوربختانه گرفتار بیماری سرطان که قادر به پرداخت هزینه های آن نیستند. ساختار خانواده شان دچار مشکل شده و ناچار به موسسه های خیریه، سمن های حوزه سرطان مراجعه نموده و انتظار کمک دارند. در حالی که این موسسه و تشکل ها، هم امکان و توان محدود دارند و جوابگوی نیاز همه مراجعین را ندارند.
اینجانب که حضوری فعال در موسسه مهیار را دارم هر روز مواجه با درد و رنج و گرفتاری متعدد این خانواده ها بوده و با توجه به عضویت در شبکه ملی سرطان و سمن های کشور در حوزه سرطان می باشم، شوربختانه روزی نیست که گزارش های تاثر برانگیز بیماران توسط مددکاران اجتماعی این موسسه ها و بروز مشکل درساختار این خانواده ها واصل نشود و تاثر همگان را برنینگیزد.
متخصصان حوزه سرطان دلیل ابتلا به بیماری سرطان را عواملی چون مصرف سیگار هر نوع دخانیات، الکل، کم تحرکی، چاقی، آلودگی هوا، عوامل زیست محیطی و صنعتی، امواج الکترومغناطیسی، استفاده از غذاهای فست فود، گوشت قرمز فراوری شده می دانند که برخی مواقع با علائمی مثل خستگی مداوم، تهوع، استفراغ همراه است، البته وجود استرس و اضطراب را بسیار موثرتر می دانند، بنابراین دقت نظر و رعایت و انجام غربالگری به موقع، جلوگیری از بروز استرس و نگرانی های مستمر و آزاردهنده و اصلاح سبک زندگی در پیشگیری ازسرطان خیلی، خیلی موثر است. باتوجه به اینکه درصدی از انواع سرطان ها زمینه ارثی ( ژنتیکی) دارد، به افرادی که سابقه بیماری سرطان در خانواده شان وجود دارد توصیه می شود بیشترمراقب سلامت خود باشند و سعی کنند با رعایت نکات پیش گفته، انجام غربالگری و آزمایش های تشخیص به هنگام از ابتلاشان به این بیماری پیشگیری نمایند.
مسئله مهمی که در مورد مراقبت های حمایتی و تسکینی وجود دارد آن است که افزایش کیفیت زندگی بیمار تنها یک موضوع تزئینی و جانبی نیست بلکه در بسیاری اوقات کمک می کند درمان های پزشکان نیز اثر بخشی بهتری داشته باشند بنابراین بطور مستقیم کمیت زندگی بیمار را افزایش می دهد.
در پایان نکته فابل ذکر در این هفته، توجه به جنبه های معنوی و روانی مراقبت از بیماران است که با در نظر گرفتن زمینه اعتقادی مردم می تواند برنامه ریزی های پژوهشی و درمانی در این گروه از بیماران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نیازمند یاری شما خواننده عزیز برای بهبود حال خوب مددجویان موسسه مهیار هستیم.

 

با سپاس از توجه شما
سعید شاکری فرد